Vandaag lazen we op Twitter de nieuwe toekomst van het voetballen. Tiny Sanders, de algemeen directeur van PSV, twitterde de volgende toekomstdroom voor PSV de wereld in: “Hartslag van speler die penalty moet nemen zichtbaar op boarding, toeschouwers die online gokken op raak of mis”. Het is één van de grootste problemen van de voetbalwereld in een notendop: Mensen die denken dat standaard-engagement van merken bij de voetballerij toegepast moet worden. Het is waarschijnlijk de allergrootste fout die een voetbalbestuurder kan maken…

Engagement

Voor dit gaat ontaarden in een vraag & antwoord discussie is het wellicht verstandig om uit te leggen wat engagement is (da’s Engels voor betrokkenheid). Wat merk-engagement natuurlijk maakt: “betrokken voelen bij een merk”, of het krachtwoord: Binding. Hier gaat het helaas al een beetje mis bij 95% van de mensen die denkt er iets vanaf te weten: Binding kan je namelijk niet genereren, binding ontwikkelen mensen uit zichzelf. Dat ontstaat. En iets dat ontstaan is, moet je niet verbieden (haha). Zonder dollen: Binding krijg je alleen als de liefde van twee kanten komt. Voor grote bedrijven is het moeilijk hun klanten te binden (wie gaat er nu houden van een koude iPhone die na 12 maanden kapot gaat?). Bedrijven doen hun best, scheppen de randvoorwaarden, maar het is vooral god-zegene-de-greep. Nodeloos om te vermelden is dus dat het maar weinig bedrijven lukt iets van merkbinding te genereren bij hun klanten. Dit is totaal niet van toepassing op de voetballerij. Hoewel voetbalclubs tegenwoordig grote multinationals zijn, zijn het in essentie altijd nog voetbalverenigingen (dat zijn ze zelf helaas meestal uit het oog verloren). Voorbeeld: Zie jij het al voor je dat je bij je lokale voetbalvereniging langs de kant staat te kijken en je krijgt de hartslag van de speler door die een penalty moet nemen op je touchscreentje? Kansloos natuurlijk!

Liefde moet van twee kanten komen!

FRFC over betrokkenheid.

Hoe groot voetbal ook is, voetbal op een veld zal in mijn optiek altijd klein blijven. Natuurlijk kunnen we de mooiste technologische hoogstandjes aan mensen voorschotelen. Als we toch bezig zijn met dromen: Waarom niet via Google-Glass de herhaling op je netvlies projecteren? Of geluidsstreamen wat de trainer roept via een headset naar jou oordopjes? Of wat te denken van consumer-montage van live beelden? Jij bepaalt wie je volgt, wat je wil zien… op elk gewenste moment in de wedstrijd. Toekomstmuziek? Welnee, bij Basketbal in Amerika en MotoGP doen ze het al. Maar in tegenstelling tot die twee, of feitelijk vrijwel elke andere sport (behalve boksen), is een vol stadion geen dynamische meerwaarde van de entourage van de corebusiness. Lees: Er zit geen verschil tussen een vol stadion of een lege sporthal voor de beleving van de wedstrijd. Dat komt weer doordat voetbal een trage en saaie sport is waar weinig tot niets gebeurt gedurende grote delen van de wedstrijd. Kortom: Alles wat elders werkt moet je voor de stadiongangers die voetbal kijken dus niet willen. Hoe geil zo’n gadget ook klinkt. DOE. HET. NIET! Nee, dat is te kort door de bocht, maar dekt de lading van de boodschap wel heel aardig.

We kunnen ook mooie toepassingen bedenken: Standen van andere velden zijn bijvoorbeeld een meerwaarde. Informatie over wie op scherp staat met gele kaarten, wie (bijna) geblesseerd is of wie er vervelende dingen over jou club heeft gezegd in aanloop naar de wedstrijd. Allemaal ondersteuning van het ene ding waar voetbalclubs altijd geld mee kunnen verdienen ongeacht wat: uitstraling & sfeer. Naast sportief succes het draagvlak van een club, of misschien zelfs wel meer nog dan sportief succes. Wat ons betreft investeert Feyenoord dus op jaarbasis net zoveel in sfeer als in de best betaalde speler. Investering in je merk noemen wij dat. Digitale fratsen zoals ze bij PSV willen zijn zogenaamde sfeer-doders. Dingen die afleiden van de emotie tijdens de wedstrijd, en dus de sfeer verzieken. Of gaan jullie beweren dat verjaardagen of feestjes waar iedereen naar zijn mobieltje staat te staren de leukste aller tijden zijn? #fail

Betrokkenheid

Betrokkenheid en liefde komt dus van twee kanten. Daarom zijn wij op onze ekte ekte voetbalmanier ook betrokken bij andere dingen. Zo sponsoren we een waterpolo team in Friesland, steunen we TeamVitam bij hun Roparun-campagne, sponsoren we Sportclub Feyenoord en via Vereeniging De Feijenoorder de sfeeracties in De Kuip. Toch willen wij een klein beetje speciale aandacht voor onze nieuwe kleine vrienden. Echte voetbalmerken hebben grote voetbalteams voor zichzelf! En dus zijn wij vanaf de winterstop trots hoofdsponsor van het grootste, kleinste, team van Rotterdam-Zuid: Spartaan ’20 E2. Real Rotterdam SouthSide! Give it up for the boys in black people:

Real Rotterdam SouthSide, Spartaan '20 E2

(01) Reacties

Hier valt niks te ouwehoeren.

Add to cart