Seizoen 2014 – 2015: Week 1 – Começo

Começo dan (da’s half Portugees en half Nederlands)… Het is de eerste week van het seizoen 2014 – 2015 en we starten hem in het Portugees. De voertaal aan de andere kant van de wereld in Brazilië waar Feyenoord momenteel de absolute boventoon voert. Eerder werd al bekend dat het CIES ‘Football Observatory’ heeft geconstateerd wat wij allang wisten: Feyenoord is de beste club op het WK. Feyenoord voert met 882 wedstrijden de ranglijst ver voor andere clubjes als Barcelona en Manchester United. Dan denk je: Ja, lekkere vergelijking. Dat is misschien wel zo, maar kijk ook eens naar de resultaten van de ‘grote spelers’. Zogenaamde toppers als Messi en Neymar presteren (weer) als een krant en laten nShirt-Oranje-Indiiets zien, Ronaldo mag al naar huis net als Rooney, Gerard, Iniesta, Xavi, Diego Costa, Bale… en vele andere. Dit terwijl onze Varkenoordgangers ‘gewoon’ met 9 uit 3 naar de tweede ronde gaan. Hoezo klasse-verschil? De Nederlandse competitie is zo slecht nog niet, we roepen het al jaren! We moeten gewoon wat meer lef tonen en ballen krijgen in Nederland. Zoals een van de Feyenoorders tegen Diego Costa zei: “Wie ben je dan joh met je Favela? Ik kom uit Rotterdam, gek!”

Martins Indi is in elk geval tot nu toe dé Feyenoorder die de harten van alle voetbalkijkers ter wereld heeft gestolen! Laten we hopen dat hij snel is hersteld van de hersenschudding. Zondag tegen Mexico komt wellicht te vroeg, maar de wedstrijd erop zeggen wij: Kijk maar uit, hij komt van Zuid! Bruno was trouwens niet de enige Feyenoorder die persoonlijk iets bereikte. Broodvoetballer (huh? Zie het jaarboek ‘Wij zijn Feyenoord!’ voor details) en momenteel Feyenoorder Daryl Janmaat behaalde een Oranje-record: De speler die de meeste minuten heeft gemaakt en ongeslagen is gebleven in Oranje, ooit. Dat het de transferprijs maar flink op mag drijven! Broodvoetballers moet je namelijk goed verkopen!

Speaking of het WK, onze nieuwe trainer FR: Fred Rutten deed er deze week ook geen doekjes omheen winden. Eerst vergelijk hij Feyenoord met een van onze aartsrivaal: Het blau und weiss, twente scheiz van Schalke ’04. Feyenoord vergelijken met waar we de meeste hekel aan hebben: moffen… Fredje, een beginnersfoutje zullen we maar hopen?! Gelukkig herstelde hij zich heel goed met een sterk staaltje Rotterdamse werklust: “Ik verwacht dat alle WK-gangers er tijdens de Champions League kwalificatie gewoon bij zijn. Vakantie krijgen ze later in het seizoen wel op een geschikt moment”. Daar houden wij dus van hé! Goed bezig FR! Wie ook goed bezig zijn, zijn de mannen van Bogue die een prachtige serie aan uitzendingen neerzetten genaamd ‘Feyenoord Till I Die’, prachtige portretten van bijzondere Feyenoord-supporters. Deze week was het aflevering 4!

_DSC0253(2)

De eerste training was deze week de officiële start van het seizoen. En was helaas andermaal in een vrijwel leeg stadion. Toch kwamen er zo’n 6 á 7000 mensen kijken in onze prachtige Kuip. De aanwezige supporters zagen de WK-sterren schitteren in afwezigheid maar Graziano Pelle heeft zich (toch redelijk onverwacht) wel gemeld voor de eerste training. De verwachting is toch wel dat hij (ook) vertrekt naar het buitenland. In dat kader is er wel een gunstige regeling ingevoerd sinds dit jaar: Spelers mogen een Europese voorronde spelen voor een andere club. Dat betekent dus dat Feyenoord er alles aan gelegen is pas in de laatste week van het transfer-window de toppers van de hand te doen. De verwachting is toch wel dat spelers als Indi, Janmaat, Pelle, De Vrij en Schaken de club gaan verlaten. Terwijl er ook volop geruchten zijn rond de net bijgetekende Lex Immers. Gelukkig voor Feyenoord lijkt de voetbalwereld Jordy Clasie te zijn vergeten, dat betekend dat onze kleine geliefde aanvoerder volgend seizoen hopelijk ‘gewoon’ in Rood en Wit te zien zal zijn. Dat is mooi, want met een stevige aderlating op het veld is Jordy nog belangrijker voor het elftal! On the bright side: Als we deze zomer voor 50 miljoen euro verkopen (wat toch wel de ondergrens lijkt te worden) dan kan Feyenoord zichzelf in één klap schuldenvrij maken!

De eerste training van het nieuwe seizoen bracht ook een aardschok te weeg wat betreft de verspreiding van Feyenoord’s merchandise in Nederland: Niet langer zal het Feyenoord-shirt in alle sportwinkels van Nederland hangen. Tegenstanders vinden het een aderlating in de landelijke uitstraling, voorstanders roemen de potentiële extra inkomsten. Feit is in elk geval dat Feyenoord nu de volle 100% aan inkomsten krijgt en in de huidige digitale-wereld zullen klanten de Feyenoord-fanshop absoluut weten te vinden. Als kers op de taart zagen wij ook nog de onthulling van een Feyenoord-shirt muur bij het Centraal Station. 24 uur per dag kan je daar nu het thuis (en straks het nieuwe uit,-) shirt uit de muur trekken. Revolutionair! Gratis tip van ons voor Feyenoord: Dezelfde automaat op Zuidplein, Zestienhoven en Shithole International plaatsen! Sleutellocaties en helemaal modern: wij houden ervan! Wij zijn met onze webshop op deze site begonnen omdat we plat gezegd ‘de fanshop kut vonden’, en hoewel het assortiment wat ons betreft veel beter kan, moeten we zeggen dat de nieuwe fanshops echt Feyenoord-waardig zijn. Op schaal van 1 tot 10 gaan ze van een 4,5 naar een 8,5. Is er dan helemaal niets te zeiken? Helaas wel: Buiten het wedstrijdshirt zijn de clublogo’s op de officiële Adidas lijn de door ons verfoeide ‘Nultien plakkers’. Een foto van een geborduurd logo als transfer gebruikt. Dit scheelt Feyenoord waarschijnlijk vele tienduizenden euro’s aan productie-kosten (en dus het eerst verdiend), maar wij vinden het jammer. Volgend jaar gewoon weer borduren dus!

Dan nog even dit: We lazen deze week een column bij onze vrienden van Wij Zijn Feyenoord over ‘het Oranje-gevoel’. De man in kwestie vond het maar idioot dat Feyenoorders nu ineens Oranje leuk moesten vinden. Welnu bij deze onze mening, want wij voelen ons dus aangesproken: Wij zijn Feyenoord! En als het Nederlands-elftal door maar liefst 11 (!) (oud)-Feyenoorders gedomineerd wordt dan zijn wij daar trots op. Dat wij Oranje niks vonden in het verleden heeft te maken met het feit dat er toen soms zelfs geen enkele Feyenoorder in speelde. De gehele passage over waarom Leroy Fer niet met gejuich naar de concurrent ging en waarom Charisteas niet met groot gejuich werd ontvangen laten we maar gewoon achterwege: Als je niet snapt waarom wij Feyenoorders in Oranje wel leuk vinden en smouzen in Feyenoord-shirts niet dan is een discussie vrij zinloos.

Precies net zo zinloos als het volgende, gezien bij de eerste training: Trainingspak van AC Milaan, trainingspak van Chelsea. En allemaal laten ze De Kuip branden. En dan vragen mensen zich af waarom wij een hekel hebben aan andere club-kleding voor dagelijks gebruik in Rotterdam en bij Feyenoord in het bijzonder?

IMG-20140626-WA0006

Dit was Week 1. Tot volgende week!

Wij zijn Feyenoord!

De afgelopen weken was het een beetje stil bij ons. Dat kwam omdat we de laatste weken keihard hebben meegewerkt aan het nieuwe jaarboek van Postbus1908: Wij zijn Feyenoord (klikkerdeklik om hem direct te bestellen 😀 ) 300+ pagina’s vol met unieke niet eerder vertelde verhalen en honderden foto’s. Zonder twijfel hét gekste boek waar we tot nu toe aan mee gewerkt hebben… Voor de ‘oude’ prijs van € 19,08, helaas momenteel alleen in pre-order inclusief verzendkosten (€ 24,95). Aan het eind van de maand rolt hij van de persen, als je nu besteld heb je hem al in huis voor de inkt is opgedroogd!

Buiten dat ging ‘het leven’ gewoon door, een aantal nieuwe designs die reeds enige tijd in de pijplijn zaten hebben het levenslicht gezien of voor de deur staan te poppelen om zich te presenteren aan jullie. Twee van de grootste verwijten die wij wel eens te horen krijgen zijn “jullie zijn er alleen voor de ‘gele zijde’”. Zelf vinden wij dat we voor alle Feyenoorders producten maken, maar onze fanatieke inslag is natuurlijk immer te vinden in alles wat via FRFC sinds 2005 (!!) naar buiten komt! In de opmaat naar ons 10-jarig jubileum gaan we dan ook he-le-maal los. Groter. Gekker. Beter. (Vinden wij dan vooral zelf, haha). Om te beginnen knallen we nu twee shirts in die we al een tijdje willen maken. Onze reactie op het bekende merk Death by Zero: Death by Zero-One-Zero. Daar kan je er maximaal twee van hebben dus dat komt mooi uit, we hebben er ook twee: Rotterdam bij nacht en Rotterdam bij dag. Hoogwaardige kwaliteit waterzeefdruk prints op fijngeweven katoenen shirts. Op veler verzoek ook nog eens met een V-Hals. Hieronder twee pica’s van de photoshoot geschoten door de lieftallige fotograve Mandy Horstink (!) waarvan akte.

Shirt-DeathbyZeroOneZero-Rotterdam

27 februari 2014 – Extra Tweetje-info

In principe willen wij op de website geen “nieuws” meer plaatsen en communiceren wij alle geruchten en berichten via Twitter (bedrijfsbeleid enzo). Echter op 27 februari jongstleden schreven wij dat Feyenoord een nieuwe hoofdsponsor had gestrikt voor de toekomst. Dat verhaal is te groot voor 140 tekens en we krijgen erover ook teveel vragen. Op die dag stelden wij dat dat ‘waarschijnlijk’ al vanaf aankomend seizoen zou kunnen zijn, maar dat is niet het geval. Volgend seizoen speelt Feyenoord ‘gewoon’ nog met OPEL op de borst (FYI: het logo gaat groter worden, de tekst kleiner). Wanneer de nieuwe sponsoring dan wel ingaat weten we niet exact. Het kan zijn dat OPEL zijn contract uit gaat dienen (medio 2017) het kan ook zijn dat er weer een tussentijdse wisseling plaats gaat vinden. Wat we wel weten is de naam van de sponsor en wat overige kleine details. Het navolgende is bevestigt vanuit meerdere bronnen, en voor wie twijfelt aan het realiteitsgehalte mag zelf op onderzoek uit gaan. Meer info daarover onderaan 😉 . Voor wie denkt, waar komt deze informatie dan vandaan? Direct uit de top van de Rabobank en Feyenoord zelf!

Daarmee is ook de kogel door de kerk: De Rabobank zou de nieuwe sponsor van Feyenoord worden. Recent zijn ze gestopt in het wielrennen waardoor een groot sponsorbudget is vrijgekomen om in te vullen. Rabobank wil niet langer sponsoren om het sponsoren, maar partijen zoeken die aansluiten bij het imago. De boerenleenbank lijkt daarbij Feyenoord als ideale kandidaat te zien met het huidige (en in potentie veel groter toekomstig) internationaal allure. Rabobank Rotterdam zou dit tevens willen combineren met een vestiging nabij het stadion. De Rabobank is groot voorstander van renovatie en ziet De Kuip vanwege zijn ligging, bekendheid, parkeercapaciteit en bereikbaarheid als de allerbeste plek voor eventueel een extra locatie (nu Blaak 333). Exacte bedragen zijn bij ons logischerwijs onbekend, maar de deal zou ‘veel hoger’ zijn als die van OPEL (+/- 5 miljoen per jaar volgens recent onderzoek).

Waarheidsgehalte: Sinds dit jaar is Rabobank bordsponsor bij Feyenoord geworden. Mensen wijzen ons erop dat ING-bank strategisch partner is. Deze expliciete benaming lijkt te betekenen dat dit een andere bank niet in de weg staat voor sponsorschap. Ook is het niet ongebruikelijk dat bedrijven uit hetzelfde segment sponsor zijn van dezelfde club.

Zelf op onderzoek uit: Naar verluidt is dit verhaal ook gepresenteerd bij de Ronald McDonald Breakfast Club Rotterdam (klikkerdeklik voor website). Wij krijgen echter geen van de partijen die daarvan lid zijn zover om een boekje open te doen, dus mensen. Doe je best. Spreid je vleugels en ga zelf op onderzoek uit! Wij zijn ook “slechts” supporters. Het kan dus altijd zijn dat dit een broodje aap is, maar de details en invalshoeken zijn simpelweg veel te breed. Daarom durven we wel met enige zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat dit verhaal zich in de toekomst zeker gaat ontwikkelen! Exact zoals we deden op 27 februari, en daar zijn wij erg blij mee! Feyenoord heeft grote sponsors nodig en als die worden gestrikt dan is dat meer dan goed werk van de betrokken directieleden!

Al is een praatje nog zo raar…

Een oproep aan alle Feyenoorders!

Vandaag, 18 april 2014, is weer een historisch moment in de geschiedenis van onze club. Hoofd-verkenner Wim van Sluis heeft op RTV Rijnmond een diepgaand interview gegeven die vele onderwerpen uit de afgelopen 7 jaar pijnlijk heeft blootgelegd.

Zo vertelde hij dat blijkt dat een nieuw stadion financieel zo weinig zou opleveren dat ons aller Feyenoord een zwarte toekomst tegemoet was gegaan. De cijfers liegen er niet om! Daarom is nu dan ook logischerwijs de keuze gevallen op renovatie van ons prachtige stadion. Ons stadion dat vele harten heeft veroverd in zijn 75 jarig bestaan, en dit gelukkig nog vele jaren zal blijven doen! De Kuip is Hét Origineel van Nederland, neen heel Europa! Het meest geliefde stadion van allemaal. Het indrukwekkendste stadion van allemaal. Het is goud waard. Het is het stadion dat alle andere stadions overbodig maakt.

Feyenoord zou HNS mogelijk niet overleven!

Hoofdverkenner, Wim van Sluis

U, wij, Feyenoorders, zijn voorgelogen over de renovatieplannen. Nu blijkt dat de eigen directeuren een hetze voerde tegen De Kuip, en zo ook dus tegen Feyenoord. Feyenoord zou HNS mogelijk niet overleven, aldus Van Sluis. Gudde, Van Merwijk, Van Well en elke andere HNS-voorstander-koekenbakkende-bestuurder, die bij onze club naar binnen is geglibberd, zette willens en wetens de toekomst van club op het spel. Vele insiders riepen het al, maar echte anti-Feyenoorders blijken het nu! Mensen die niet alleen speelde met de toekomst van de club, maar erger nog; uit waren op een toekomst zonder prijzen. Eentje in de middenmoot. Een toekomst zonder glorie. Waarom? Daar willen wij het antwoord niet eens op weten! Feyenoord moet weer Feyenoord worden! Eruit met die anti-Feyenoorders!

Op deze vrijdag 18 april 2014 doen wij een oproep rechtstreeks uit het hart. Een oproep aan elke Feyenoorder die zich Feyenoorder wil noemen. Aan hen die trots zijn op het Rood en Wit: Ga achter De Kuip staan! Staan zoals wij altijd al deden. Sta samen met ons achter ons machtige stadion!

Genoeg van dit al!! Feyenoord moet weer Feyenoord worden! Geen Woorden Maar Daden! Hand in Hand… Kameraden. LAAT JE HOREN!!!

 

Van Merwijk vs. Van Zandvliet

Jan van Merwijk weet het zeker. Supporters die met alle bouwers spraken en dagenlang alles doorrekenden? Ze zitten fout! En de verkenners, die alle plannen minutieus doorlichtten? Die snappen er niks van! Nee, Van Merwijk weet het zeker. Alleen nieuwbouw is een optie. There is no alternative. Wat een armoede.

Het verhaal gaat dat de legendarische Feyenoord-voorzitter Leen van Zandvliet ergens begin 1931 wakker werd en het uitschreeuwde. Geen nachtmerrie, maar een prachtige droom over een groots Feyenoord-stadion, ergens op Zuid, met hangende tribunes. Of dat echt gebeurd is betwijfel ik sterk. De afgelopen weken doorzocht ik tientallen bronnen, zowel uit de tijd van de bouw van De Kuip als uit recentere tijden. En pas vanaf eind jaren tachtig komt het verhaal over De Droom in krantenartikelen, boeken en Feyenoord-propaganda voor. Het is een mooie mythe. Aannemelijker is dat de permanent uitverkochte Kromme Zandweg, waar de supporters zelfs in de bomen zaten, om verhuizing naar een groter thuis schreeuwde, wilde Feyenoord de stap maken van subtopper tot club van nationale allure. Tot dan toe was Feyenoord vooral een wereldclub in eigen stad.

De mythe en de droom tonen wel iets dat Van Merwijk zo hard nodig heeft: visie.

Mark Lievisse Adriaanse

Een fraai verhaal of niet, de mythe en de droom tonen wel iets dat Van Merwijk zo hard nodig heeft: visie. Misschien was Van Zandvliet echt een visionair en droomde hij echt over De Kuip, maar het lijkt erop dat hij zijn idee over een stadion met hangende tribunes ergens in 1934 opdeed, toen hij als lid van één van de twee studiecommissies van de club rondreisde door Europa en op het Highbury van Arsenal geïnspireerd raakte. Samen met zijn bestuur en de commissieleden kwam hij tot een grootse visie voor een stadion.

Had Van Merwijk maar een visie. Te vaak verzand de discussie over (ver)nieuwbouw in spreadsheetfetisjisme. Model A zegt 0,48391% groei ten opzichte van Model B, dat in de totale potentiële eventuele opbrengsten in 2045 daarentegen 1,3340% meer geld oplevert.

Sure, natuurlijk gaat de discussie over renovatie of nieuwbouw ook over cijfertjes. Daarom was ik ook zo blij dat verkenner Wim van Sluis deze week op Twitter meerdere keren inging op de kritiek van de Telegraaf die, al dan niet van ‘informatie’ voorzien door club en stadion, stelde dat de club met renovatie ver achter blijft bij de potentie die nieuwbouw heeft. Juist renovatie zou het spelersbudget van de club doen verhogen, stelde Van Sluis.

Maar visie vang je niet in wat Excel-bestanden of tabelletjes. Visie zit in waar je heen wilt met de club, met het stadion, met de stad. Elke discussie over De Kuip gaat per definitie over emotie en sentiment. Wie anders beweert, of stelt dat het verwerpelijk is, moet eens bij Feyenoord – Ajax op een willekeurig vak komen zitten. Of op het hoofdveld van Varkenoord gaan voetballen. De blik op de overkant, op De Kuip, inspireerde tientallen, honderden jongetjes en jongemannen. Sommigen maakten de stap daadwerkelijk, maar op allen had de aanschouwing van De Kuip een inspirerende werking.

Van Merwijk doet onterecht alsof visie iets onnodigs is. Iets dat alleen maar afleid van wat er werkelijk moet gebeuren. Dat is onterecht, maar vooral schadelijk. Van Zandvliet begreep het wel. Visie, in combinatie met een breed gedeelde opvatting onder de leden (die het bestuur op een eerste vergadering in meerderheid een tik op de vingers gaven toen er met een Amsterdams architectenbureau gewerkt werd), over een nieuw stadion en de overtuiging dat welke optie ook (er lagen er begin jaren dertig zo’n drie) het allerbeste voor Feyenoord moest zijn – niet voor een paar individuen.

Had Van Merwijk maar iets van die overtuiging en die visie. Het zou de club en het stadion zoveel verder brengen.

Mark Lievisse Adriaanse

Een lachwekkende situatie!

Lachwekkende Situatie

Vorige week schreef ik een stukje proza waarin wij onze voorliefde voor Stadion Feijenoord wederom niet onder stoelen of banken staken. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat De Kuip in al zijn schoonheid én tekortkomingen de ultieme huisvesting voor Feyenoord is. De Kuip is niet zomaar een stadion. Het is een groot gedeelte van de identiteit van de Stadionclub, die niet voor niets juist die bijnaam heeft gekregen. Wij vinden dat je je merkidentiteit niet zomaar aan moet passen, dat is namelijk 85% van je merkwaarde. Daarom heeft Heineken de kleur van zijn kratten en flessen aangepast aan hun logo, zal Coca Cola nooit zijn huisstijl veranderen van rood naar blauw en zal Apple geen tros druiven nemen als logo Daarom zal Google niet ineens een op juiste wijze gespelde versie van hun naam hanteren en zal ‘Oranje’ nooit thuisduels in het paars gaan spelen.

Identiteit is alles. Dat maakt van een groot bedrijf een grootmacht. Het gaat trouwens een ander verhaal worden als je identiteit zo slecht is als die van het Gelredome of de ArenA, dan moet je alle zeilen bijzetten om er iets van te maken. Koude, kille, betonbakken waar niemand wat bij voelt. Door geen enkele bezoeker geliefd. Het handjevol mensen dat een tatoeage heeft van die stadions doet het uit rancune jegens Het Origineel, niet omdat ze hun stadion met trots willen dragen. De bergen mensen die een tatoeage hebben van De Kuip daarentegen doen dat uit liefde. Hun stad. Hun club. Het is de reden waarom er het afgelopen jaar meer tatoeages zijn gezet van De Kuip dan ooit! Als afscheid nemen zoveel pijn doet weet je dat het nooit de juiste keuze kan zijn.

Een risicoanalyse schreef nieuwbouw af als ‘onwenselijk, amateuristisch en onuitvoerbaar’.

Contradictie die we niet zagen aankomen.

Jarenlang waren er kritische geluiden te horen die het voorgaande durfden te betwisten. De directie van Feyenoord riep immers ‘van emotie kan je niet leven’, en terecht. Van emotie kan je ook niet leven. Feit is wel dat je met emotie veel meer geld kan verdienen dan zonder emotie. Gelukkig lijkt er dan eindelijk ook enige realiteitszin te ontstaan bij Feyenoord. De verkenners zijn eruit: Er is geen betere optie dan het behouden van De Kuip. Uit de verkenning bleek namelijk, zoals wij hadden verwacht, dat de geschatte inkomsten bij nieuwbouw vrijwel evenredig zijn aan die van renovatie. Alsof dat ene feitje nog niet genoeg is om direct voor renovatie te kiezen (omdat je dan je succesvolle identiteit kan behouden)… zijn de (bouw)kosten en het afbreukrisico van nieuwbouw ook nog eens vele malen hoger dan bij renovatie. Een risicoanalyse schreef nieuwbouw af als ‘onwenselijk, amateuristisch en onuitvoerbaar’.

Wij vinden het toch wel heel bijzonder dat juist dat de woorden waren die de zogenaamde ‘wijze’-mensen bij Feyenoord gebruikten om renovatie weg te zetten na een gesprek van een half uur met Red de Kuip. Nu blijkt dat we met een nieuw stadion hadden geëindigd in de middenmoot van de Eredivisie vragen wij ons af: Waarom trekt niemand zijn voorlopige consequenties? Natuurlijk is het slechts een voorlopig advies van de verkenners, maar de kans dat de verkenning toch voor nieuwbouw gaat is ongeveer net zo groot als dat Feyenoord dit seizoen nog kampioen gaat worden. Begrijp ons niet verkeerd, mensen die goed werk doen mogen wat ons betreft altijd blijven zitten, maar deze situatie omtrent een aantal kernspelers is lachwekkend aan het worden. Zo mogelijk nog lachwekkender is de reactie van Commissaris Rene van Ierschot die vandaag in de krant ferm stelt “Kuipbaas blijft zitten”. Hoewel geschiedenis leert dat als mensen dit hardop gaan zeggen de messen reeds zijn geslepen en de hakblokken staan opgesteld. Toch is de unanieme keuze van Feyenoord voor kansrijke renovatie net zo bizar als het traject van de kansloze nieuwbouw. 7 jaar achterstand en 6 miljoen euro ontwikkelingskosten voor een plan dat zo matig was dat het niet eens op tafel mag blijven liggen tussen de plannen die er echt toe doen! Op bizarre wijze schofferen van beide renovatie-partijen BAM en Red de Kuip, en onder de streep doodleuk stellen dat die mensen moeiteloos een renovatietraject kunnen begeleiden.

Wij zijn slechts supporters met een gebalanceerde mening, maar laten we eerlijk zijn: Er is toch niemand op aarde die met iemand aan tafel gaat zitten die je zo geschoffeerd heeft, of in een geval nog erger: door het slijk gehaald?

Dit begint echt comedy capers te worden. Een lachwekkende situatie!

 

Het Feyenoord Gevoel

Er zijn boeken vol geschreven over het Feyenoord gevoel. Antwoorden variëren van ‘wij zijn er altijd’ tot ‘De Kuip is Feyenoord’. Vrijwel alle antwoorden zijn goed, en vrijwel alle antwoorden zijn ook fout. Het Feyenoord Gevoel is namelijk maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk. Toch heeft Het Feyenoord Gevoel voor iedereen dezelfde gemeenschappelijke drager. Die drager is niet de eerste keer in De Kuip. De eerste keer de trappen op en de deuren door om daarachter een voetbalorgasme te vinden die zijn weerga niet kent. Die gemeenschappelijke drager vinden we niet in de grote, maar in de kleinste dingen zoals:

  • Het Feyenoord gevoel is weten bij de bekendmaking van de laatste aankoop dat deze het ook niet gaat redden in onze Kuip.
  • Het Feyenoord gevoel is trots zijn op een speler die van de critici een 3,27 kreeg voor zijn veldspel.
  • Het Feyenoord gevoel is (stiekem) blij zijn als Ajax verliest, ook al is dat eigenlijk slecht voor Feyenoord zelf.
  • Het Feyenoord gevoel is bij een loting direct weten of je wel of niet voor de poorten moet gaan liggen voor kaarten.
  • Het Feyenoord gevoel is ‘s morgens wakker worden op een matchday terwijl je hersens tegen je oren zingen; en dan is altijd wat je hoort…

Maar het Feyenoord gevoel is wat ons betreft ook weten dat een ander stadion nooit De Kuip kan overtreffen. Wat automatisch ook betekent dat het merk ‘HNS’ nooit de waarde kan krijgen die De Kuip heeft. Wat op zijn beurt weer betekent dat de inkomsten van een nieuw stadion nooit die van een renovatie-variant kunnen overtreffen.

Echte Feyenoorders weten het van binnen. Daarom is 100% van de Feyenoorders diep van binnen ook voor het behouden van De Kuip. Dat is ook de reden waarom renovatie van De Kuip, van Feyenoord niet een van de laatste voetbalclubs van Europa gaat maken met een echt stadion. Het is ook de reden waarom de UEFA binnen 10 jaar de 14e (!!!) finale in Rotterdam gaat organiseren. Het is de reden die ervoor gaat zorgen dat Feyenoord binnen 10 jaar weer bij de internationale top gaat horen, niet met commerciële Amerikaanse ellende, maar met het concept ‘puur voetbal’. De natte droom van staal en beton voor elke voetbalsupporter over de gehele wereld! Feyenoord is altijd de eerste, zal ook de eerste club worden die steenrijk gaat worden van de liefde voor het voetbal.

Wij voelen het van binnen: Dát is het Feyenoord gevoel! Nog 24 uur te gaan voor de verkenners der Feyenoord-stadions met hun advies naar buiten gaan treden. Nog 24 uur te gaan voordat we weten of het Feyenoord gevoel echt zo sterk is als wij denken!

Respect voor het verleden. Vizier op de toekomst.

“Wij willen de beste toekomst voor Feyenoord”, wellicht inmiddels een bekendere oneliner dan de titel van dit stuk. Daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen. Elke Feyenoorder wil de best mogelijke toekomst voor zijn of haar club, zou je denken. Inmiddels vele maanden na het HNS debacle blijkt steeds vaker dat toenmalige voorstanders eigenlijk ook wel wisten dat HNS een dramatische toekomst voor de voetbalclub Feyenoord zou betekenen. Gelukkig werd dat plan dan ook aan alle kanten getackeld. Nooit meer kampioen is tenslotte nog veel erger dan drie keer in veertig jaar. Pijnlijk maar “nooit meer” dat was echt de prognose geweest met HNS. HNS was slecht. De manier van presenteren helemaal dramatisch, want de cijfers waren zo slecht dat men niet inhoudelijk wilde reageren, maar slechts zich beriep op “onderbuikgevoelens en emotie”. Wat mij wellicht nog het meeste stak van allemaal was dat Feyenoord de bouwgigant VolkerWessels had uitgekozen. VolkerWessels een Amersfoorts bedrijf, dat ging nog wel. Op hun beurt hadden ze echter ene Roberto Meijer aangesteld als Architect… Een Amsterdammer. Gaan daar je nekharen al niet van overeind staan? Mijnes wel!!

Hoe dan ook; heden ten dage lijkt het erop dat de spreekwoordelijke ‘lei’ weer schoon is. Hoewel Feyenoord met een gigantische kostenpost aan ontwikkelingskosten werd opgescheept van dat slechte plan werden er geen consequenties aan deze mega-blunder verbonden. Gek is dat wel, maar in mijn optiek niet echt een probleem. Van fouten moet je tenslotte leren en niemand is foutloos. Om die reden heeft Feyenoord dan ook het zogenaamde ‘verkenners Trojka’ naar voren geschoven. De verkenners moeten volgens Feyenoords eigen jaarverslag 2012 – 2013 “De weg naar HNS plaveien”. Dat is dan weer wel een beetje gek, want iedereen is het inmiddels uniform eens dat HNS weinig goeds voorspelde voor de voetbaltak. Dat is toch waar iedere Feyenoorder voor komt. Is het niet?. Anyway; in de praktijk lijkt het erop dat de verkenners zich meer focussen op de best mogelijke toekomst voor Feyenoord, en dat vind ik fijn! Vizier op de toekomst dus! In dat kader wil ik de verkenners dan ook verblijden met een stukje club-geschiedenis. Van fouten moet je tenslotte leren, opdat je ze niet nogmaals maakt!

In 1934 waren de originele Feyenoorders met eenzelfde vraagstuk opgezadeld. Het terrein aan Den Kromme Zandweg sprong, in tegenstelling tot De Kuip trouwens, volledig uit zijn voegen op wedstrijddagen. Gammele noodtribunes werden al enige tijd ingezet om de gigantische aanloop van bezoekers te kunnen herbergen. Dat kon zo niet langer en dus schreef, oh de ironie, het toenmalige bestuur de architect van het Olympisch Stadion aan (Jan Wils, red.) om de eerste schetsen voor het Stadion Feijenoord te maken. U snapt het al: Dat was een Amsterdammer. En daarover is een verslag van de ledenvergadering der Feyenoord-voorvaderen in 1934 heel duidelijk:

Als Rotterdam iets tot stand wilde brengen waarmee ze – eerlijk gezegd – Amsterdam de ogen wilde uitsteken, moest het bestuur niet met een Amsterdamse architect aankomen

Ledenvergadering Feijenoord anno 1934 t.a.v. nieuw stadion.

“De architect van het Olympisch Stadion Jan Wils had op uitnodiging van het bestuur in 1934 al de eerste schetsen voor het Stadion Feijenoord gemaakt, maar Jan Wils was een Amsterdammer. Voor de ledenvergadering van Feyenoord was dit geen aanbeveling. De leden die zich tot tolk maakten van enig Rotterdams onbehagen over de eventuele keus van een Amsterdamse architect wilden niet van chauvinisme worden beschuldigd, maar als Rotterdam iets tot stand wilde brengen waarmee ze – eerlijk gezegd – Amsterdam de ogen wilde uitsteken, moest het bestuur niet met een Amsterdamse architect aankomen. Niet alle leden waren even bekend met het Olympisch Stadion, maar sommigen herinnerden zich dat Feijenoord voorzitter Van Zandvliet het bouwwerk van Wils eens een ‘onding’ had genoemd. Wils werd beleefd bedankt en het Rotterdamse architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt kregen de opdracht. Nu het toch Rotterdammers moesten zijn, konden ze maar beter meteen de beste nemen.”

Anno 2013 was het weer zover: Feyenoorders riepen wederom het bestuur van de club terug en de Amsterdammers met hun ‘onding’ werden (weer) terug naar Amsterdam gestuurd, net als in 1934. Alleen in tegenstelling tot 1934 bleek het nu mogelijk dat dezelfde Amsterdammer weer met een plan komt. Tot overmaat van ramp is dit plan nog erger dan het vorige: In zijn plan gaat De Kuip tot op de grond tegen de vlakte. Pijnlijk, maar als het Feyenoord een betere toekomst geeft dan moet dat maar… Echter wat hij er voor in de plaats ziet is wederom een ‘onding’ zoals de legendarische voorzitter Van Zandvliet zou zeggen. Een stadion dat werkelijk waar alle aspecten die De Kuip uniek maken en Feyenoord de unieke sfeer bezorgen aan gort helpt:

  • Geen overhangende tribunes
  • Lange afstanden van tribune tot de veldlijnen
  • Arena-achtige hellingshoeken van de tribunes
  • Gebroken tribunes door een catering-ring

Onze Feyenoord-voorvaderen liggen te rillen in hun kisten, laten we er niet voor zorgen dat ze zich omdraaien in hun graf!

FRFC roept clubbestuurders op!

Alles waar De Kuip voor staat zal verdwijnen. Dat moeten we toch niet willen? Begrijp ons niet verkeerd, feitelijk gezien mogen wij hier niks van vinden, maar toch doen we het wel. Wij als supporters mogen ons eigenlijk geen Feyenoorder noemen, want wij maken geen onderdeel uit van de club. Dat was in 1934 wel anders toen de club nog een club was waar niet een enkeling het voor het zeggen had, maar de leden. Wellicht breekt dit nu Feyenoord op, want wij zijn geen lid. En ook geen onderdeel van de directie. Toch vinden wij ons Feyenoorders, en vinden wij dat jij dat ook bent. Bij gebrek aan een leden-platform die de clubcultuur beheert en laat evolueren lijkt het erop dat het een stuk moeilijker is om de club de juiste koers te laten varen. Dat blijkt natuurlijk ook wel uit de recente geschiedenis, niet alleen sportief maar ook bestuurlijk zijn er nog al wat decepties en veranderingen geweest. Laten we eerlijk zijn: Niet ten goede van de club. Want 3 keer kampioen is 40 jaar. Dat kan echt niet.

En dus roepen wij de Feyenoorders van nu met klem op wederom deze Amsterdamse inmenging in de geschiedenis van onze club een halt toe te roepen. Onze Feyenoord-voorvaderen liggen te rillen in hun kisten, laten we er niet voor zorgen dat ze zich omdraaien in hun graf! Een Amsterdams stadion in Rotterdam is wellicht de grootste smet op de geschiedenis van onze club. Dat wilde men in 1934 niet. Dat moeten wij ook nooit willen!

Wij zijn Feyenoord Rotterdam. Wij hebben Amsterdam helemaal niet nodig. En al helemaal geen onding uit Amsterdamse geesten.

(social) Engagement

Vandaag lazen we op Twitter de nieuwe toekomst van het voetballen. Tiny Sanders, de algemeen directeur van PSV, twitterde de volgende toekomstdroom voor PSV de wereld in: “Hartslag van speler die penalty moet nemen zichtbaar op boarding, toeschouwers die online gokken op raak of mis”. Het is één van de grootste problemen van de voetbalwereld in een notendop: Mensen die denken dat standaard-engagement van merken bij de voetballerij toegepast moet worden. Het is waarschijnlijk de allergrootste fout die een voetbalbestuurder kan maken…

Engagement

Voor dit gaat ontaarden in een vraag & antwoord discussie is het wellicht verstandig om uit te leggen wat engagement is (da’s Engels voor betrokkenheid). Wat merk-engagement natuurlijk maakt: “betrokken voelen bij een merk”, of het krachtwoord: Binding. Hier gaat het helaas al een beetje mis bij 95% van de mensen die denkt er iets vanaf te weten: Binding kan je namelijk niet genereren, binding ontwikkelen mensen uit zichzelf. Dat ontstaat. En iets dat ontstaan is, moet je niet verbieden (haha). Zonder dollen: Binding krijg je alleen als de liefde van twee kanten komt. Voor grote bedrijven is het moeilijk hun klanten te binden (wie gaat er nu houden van een koude iPhone die na 12 maanden kapot gaat?). Bedrijven doen hun best, scheppen de randvoorwaarden, maar het is vooral god-zegene-de-greep. Nodeloos om te vermelden is dus dat het maar weinig bedrijven lukt iets van merkbinding te genereren bij hun klanten. Dit is totaal niet van toepassing op de voetballerij. Hoewel voetbalclubs tegenwoordig grote multinationals zijn, zijn het in essentie altijd nog voetbalverenigingen (dat zijn ze zelf helaas meestal uit het oog verloren). Voorbeeld: Zie jij het al voor je dat je bij je lokale voetbalvereniging langs de kant staat te kijken en je krijgt de hartslag van de speler door die een penalty moet nemen op je touchscreentje? Kansloos natuurlijk!

Liefde moet van twee kanten komen!

FRFC over betrokkenheid.

Hoe groot voetbal ook is, voetbal op een veld zal in mijn optiek altijd klein blijven. Natuurlijk kunnen we de mooiste technologische hoogstandjes aan mensen voorschotelen. Als we toch bezig zijn met dromen: Waarom niet via Google-Glass de herhaling op je netvlies projecteren? Of geluidsstreamen wat de trainer roept via een headset naar jou oordopjes? Of wat te denken van consumer-montage van live beelden? Jij bepaalt wie je volgt, wat je wil zien… op elk gewenste moment in de wedstrijd. Toekomstmuziek? Welnee, bij Basketbal in Amerika en MotoGP doen ze het al. Maar in tegenstelling tot die twee, of feitelijk vrijwel elke andere sport (behalve boksen), is een vol stadion geen dynamische meerwaarde van de entourage van de corebusiness. Lees: Er zit geen verschil tussen een vol stadion of een lege sporthal voor de beleving van de wedstrijd. Dat komt weer doordat voetbal een trage en saaie sport is waar weinig tot niets gebeurt gedurende grote delen van de wedstrijd. Kortom: Alles wat elders werkt moet je voor de stadiongangers die voetbal kijken dus niet willen. Hoe geil zo’n gadget ook klinkt. DOE. HET. NIET! Nee, dat is te kort door de bocht, maar dekt de lading van de boodschap wel heel aardig.

We kunnen ook mooie toepassingen bedenken: Standen van andere velden zijn bijvoorbeeld een meerwaarde. Informatie over wie op scherp staat met gele kaarten, wie (bijna) geblesseerd is of wie er vervelende dingen over jou club heeft gezegd in aanloop naar de wedstrijd. Allemaal ondersteuning van het ene ding waar voetbalclubs altijd geld mee kunnen verdienen ongeacht wat: uitstraling & sfeer. Naast sportief succes het draagvlak van een club, of misschien zelfs wel meer nog dan sportief succes. Wat ons betreft investeert Feyenoord dus op jaarbasis net zoveel in sfeer als in de best betaalde speler. Investering in je merk noemen wij dat. Digitale fratsen zoals ze bij PSV willen zijn zogenaamde sfeer-doders. Dingen die afleiden van de emotie tijdens de wedstrijd, en dus de sfeer verzieken. Of gaan jullie beweren dat verjaardagen of feestjes waar iedereen naar zijn mobieltje staat te staren de leukste aller tijden zijn? #fail

Betrokkenheid

Betrokkenheid en liefde komt dus van twee kanten. Daarom zijn wij op onze ekte ekte voetbalmanier ook betrokken bij andere dingen. Zo sponsoren we een waterpolo team in Friesland, steunen we TeamVitam bij hun Roparun-campagne, sponsoren we Sportclub Feyenoord en via Vereeniging De Feijenoorder de sfeeracties in De Kuip. Toch willen wij een klein beetje speciale aandacht voor onze nieuwe kleine vrienden. Echte voetbalmerken hebben grote voetbalteams voor zichzelf! En dus zijn wij vanaf de winterstop trots hoofdsponsor van het grootste, kleinste, team van Rotterdam-Zuid: Spartaan ’20 E2. Real Rotterdam SouthSide! Give it up for the boys in black people:

Real Rotterdam SouthSide, Spartaan '20 E2

De kansloosheid van Stadionverboden

Een paar weken geleden stond er een stuk in het huiskrantje van de club, Feyenoord Magazine, een mooi artikel over een rugby-chick. Eerlijkheidshalve weet ik niet meer wat haar naam was of bij welke club ze speelde. Doet er ook niet toe. Wat er wel toe doet is het volgende: Ze is een Feyenoorder en ze speelt zo goed rugby dat ze na twee jaar spelen al tegen dames-oranje aan hikt. Een flinke prestatie, waarvoor zeker ook onze complimenten!! Absoluut een artikel in Feyenoord Magazine waard. Maar… er is een maar in dit verhaal. Feyenoords artikel was absoluut leuk om te lezen, toch zit er helaas een zwaar macabere ondertoon in dit succesverhaal. Komtie:

De belangrijkste wedstrijd van het jaar + sfeer verhogende actie = Stadionverbod.

Dat zou dus niet moeten maggen!

De dame in kwestie had tot voor twee jaar terug trouw een seizoenkaart van onze club. Ging al jaren naar de Kuip. Sloeg geen wedstrijd over. Die-Hard Feyenoorder. Sfeermaker. Wat is dan het probleem denk je? Welnu komt het: Mevrouw kreeg een stadionverbod voor de duur van een eeuwigheid (ok da’s overdreven) voor het afsteken van vuurwerk bij (als ik het mij goed herinner) de Klassieker. De belangrijkste wedstrijd van het jaar + sfeer verhogende actie = Stadionverbod.

We hoeven hier geen discussie te gaan voeren of vuurwerk wel of niet is toegestaan. De wet schrijft namelijk voor dat Nederlanders slechts 3 dagen van het jaar vuurwerk mogen afsteken voor de fun. Op alle andere dagen krijg je een bekeuring. Hier zijn geen uitzonderingen voor. Daar gaat het dus niet om. Waar het wel om gaat: Feyenoord Magazine schrijft een groots artikel over de bekering van een Feyenoorder. “Kijk eens hoe ze haar leven heeft gebeterd”. Waar het artikel eigenlijk over gaat is over een supporter die De Kuip heeft ingeruild voor een andere hobby, omdat ze niet meer welkom was bij haar club. Dat klinkt een stuk pijnlijker, maar is wel het realisme van de dag. Er zijn twee groepen supporters met een stadionverbod: Zij die altijd blijven komen (zelfs tijdens het stadionverbod), en: Zij die nooit meer komen omdat ze op zondagmiddag half 3 iets anders leuks vinden om te doen. Feyenoord zal nooit uit hun hart verdwijnen, maar waarom zou je een nieuwe leuke hobby opzeggen als je bij je favoriete club toch niet welkom bent? Een trieste zaak! Stadionverboden leiden dus niet alleen tot bijzonder veel negatieve publiciteit, maar ook tot inkomstenderving voor de club op de lange termijn.

Stadionverboden zijn overduidelijk uitvloeisel van dom beleid. Niet alleen logisch redeneren onderschrijft dat, ook menig onderzoek beaamt het. Stadionverboden zijn er niet voor niets, maar ze worden wel voor niets gebruikt. Gemiddeld krijgen bij Feyenoord per jaar zo’n 0 tot 10 mensen een stadionverbod voor openlijke geweldpleging (hoeven we niet over te discussiëren). De overige paar honderd (!!!) krijgen stadionverboden van 2 tot 7 jaar (!!!) voor futiliteiten als: vuurwerk afsteken, baldadigheid, spreekkoren, belediging, wildplassen en andere kansloze (soms zelfs door beveiligingspersoneel verzonnen (!!!!)) redenen. Gisteren was het weer raak: De club stuurde een regen aan stadionverboden naar supporters van onder andere FRL en Vak W voor één van voorgaande onzinnigheden…

Stadionverboden Vak W

“De Kuip is onze kerk” betekent niet automatisch dat we roomser dan de paus moeten zijn!

FRFC over Supportersbeleid

Al deze stadionverboden en bijkomende negatieve mond-op-mond reclame zorgt ervoor dat Feyenoord bekend staat als de repressie-club. Nergens anders in Nederland is het supportersbeleid zo streng, is de politie zo hard en zijn de straffen zo hoog als bij Feyenoord. Mensen die de sfeer trachten te verhogen in het stadion worden verbannen. Niet omdat ze anderen tot last zijn, maar omdat ze Feyenoord willen zien winnen. Bizar? Feit is in elk geval dat over de jaren vele duizenden supporters zijn afgehaakt door het repressieve imago van Feyenoord. Uit recent onderzoek blijkt dat 97% van de supporters de sfeer in De Kuip (mét vuurwerk, spreekkoren, foute liedjes, intimidatie van de tegenstander) als zeer goed ervaren. Misschien is het een idee als de club die andere 3% ook eens over de streep trekt? Dat men tracht elke stadionganger te behouden in plaats van te proberen de netste club van Nederland te zijn? “De Kuip is onze kerk” betekent niet automatisch dat we roomser dan de paus moeten zijn! Moet voetbal niet een feest zijn? En horen bij feesten dan geen dronken mensen, vuurwerk en gezang??

Meisjes die gaan rugbyen en niet meer in De Kuip komen zijn op termijn de doodsteek voor Feyenoord!!