Vele van jullie kennen ons ongetwijfeld nog als activistisch weblog. Onze roots liggen in het meest activistische deel van Het Legioen. Daar zijn we trots op en wie ons een beetje volgt op social media weet dat we het nog altijd niet zijn verleerd. Wat we wél heel jammer vinden is dat de tijd van ‘actie’ voorbij lijkt te zijn. Moegestreden of simpelweg ‘eruit gegroeid’. We herkennen de gevoelens van de eeuwige zucht die Feyenoord heet. Toch moeten we ook gewoon zeggen dat we zonder actie nergens komen, en de tijd voor actie is nu. Al maanden krijgen we elke dag mailtjes van mensen die graag actie willen ondernemen. Appgroepen exploderen week in week uit met frustratie. Herkenbaar? Zie het meest recente ‘Feyenoord City’ bericht op de officiële kanalen van Feyenoord zelf: één grote sloot aan negatieve reacties. Het is duidelijk: Er is voor dit plan amper draagvlak onder supporters. TIJD VOOR ACTIE!!

Want laten we ook eerlijk zijn: Met niets doen stem je ook toe en ben je onderdeel van de totstandkoming van die betonbak. Negatieve reacties op social media of in een whatsapp groep gaat niet voorkomen dat deze nachtmerrie werkelijkheid gaat worden. Vorige week werden de laatste pagina’s van het definitieve plan onthult en dat leest als één grote clusterfuck aan ongeïnteresseerde ambtenaren die Feyenoord gegijzeld hebben in een format dat voor iedereen goed is behalve voor Feyenoord zelf. Dit moet stoppen! Hoe? Dat is simpel: Wij gaan de ambtenaren aanpakken op hun eigen speelveld. Dus zit er maar één ding op; het bureaucratische apparaat breken. Met elkaar gaan we dit redden! Lees hieronder wat we kunnen doen:

WAT KAN JIJ DOEN VOOR DE CLUB?!

De gemeente opereert met het idee dat het niemand boeit omdat er amper mensen zijn die komen vertellen wat ze van het stadionplan vinden. DAT MOET ANDERS! Daarom roepen we iedereen die Feyenoord lief heeft op om dit formulier in te vullen en je aan te melden. Meld niet alleen jezelf aan, spoor ook je maten aan om te gaan inspreken. Vertel uit je hart of met argumenten waarom iedereen die bij dit project betrokken is een historische vergissing begaat. Wij gaan sowieso allemaal, zien we je daar?

Vul hieronder jouw naam en e-mailadres in en druk op de button VERZENDEN. De mail wordt automatisch gestuurd naar [email protected]. BELANGRIJK: Meld je aan vóór 18 mei 2021.


Beste griffie,

Hiermee meld ik mij aan als inspreker bij de eerstkomende vergadering van de commissie Majeure Projecten, Organisatie en Financiën (MPOF) inzake Feyenoord City (25 mei of 10 juni).

Ik verzoek u aan mij te bevestigen dat ik kan inspreken, op welke datum en hoe laat.

Met vriendelijke groet,
Jouw voornaam en achternaam

Waarom moeten zelfs voorstanders van nieuwbouw tegen een nieuw stadion zijn?

Voor wie moeite heeft met inspreken: Geen zorgen, dat hebben we allemaal. Maar wij zullen er zijn en samen staan we sterk. Vind je dat je niet genoeg argumenten hebt om over te praten? Hieronder onze 22 argumenten waarom Feyenoord City hélemaal KUT is.

  1. Iedereen weet dat geld verdienen met stadions alleen maar lukt met commerciële oppervlakte. Met De Kuip is niets mis, commerciële ruimtes kunnen rondom bijgebouwd worden voor de helft (of veel minder) dan de kosten voor een nieuw stadion. Met dezelfde commerciële oppervlaktes verdient Feyenoord dus in een gerenoveerd stadion dezelfde inkomsten. Lagere kosten, zelfde inkomsten is een beter resultaat.
  2. Het nieuwe stadion is gebouwd op een leugen. Renovatievarianten waren eenvoudig mogelijk, maar er is bewust gekozen om dit niet te doen. Waarom niet? Daar heeft zelfs de directie van Feyenoord tot op de dag van vandaag geen goed antwoord op…
  3. Het nieuwe stadion is volgens Mark Koevermans een ideale gelegenheid om ‘het ruwe randje uit te bannen’. Daarmee bedoelt hij supporters die staan op trappen, die de sfeer maken. In één woord: Gestoord. Dat een dergelijk figuur directeur mag én kan blijven zegt ook gelijk veel over de rest van de organisatie; die zijn het er blijkbaar mee eens.
  4. Bij een ander stadion gaat ons uiterlijk dus ‘eraan’. Niet alleen de sfeer zal worden aangetast door het structureel proberen uit te bannen van fanatieke supporters, maar ook het stadion zelf zal onvergelijkbaar zijn met De Kuip. Geen overhangende ringen en veel ruimte rond je stoeltje zal betekenen méér comfort, maar zal ook betekenen: Geen intieme ‘ouderwetse sfeer’ meer. Meer hierover in een uitgebreid artikel op De Feijenoorder.
  5. Er is geen enkel serieus onderzoek gedaan onder de achterban. Geen enquête, zelfs geen concrete ja/nee vraag. Nog gekker: Aandeelhouders van Stadion Feijenoord is zelfs nooit formeel gevraagd of ze überhaupt wel een nieuw stadion willen. Dit hele stadionplan is gebouwd op de gedachte van Jan van Merwijk: “Wij weten al wat supporters willen”. Er is een totaal dis-connect ontstaan tussen de koers die de supporters willen varen en de koers die de clubleiding vaart. Dag en nacht.
  6. Gevolg: Draagvlak is er amper. Als je op Feyenoords eigen social media de reacties leest onder de Feyenoord City posts dan zie je daar eigenlijk alleen maar negatieve berichten. Af en toe afgewisseld met een Rotterdamse dromer die zo optimistisch is dat zelfs het structureel winnen van de Champions League voor deze personen geen probleem is in Feyenoord City.
  7. Een supportershome of Legioenzaal ontbreken. Sneu maar waar, een van de uniekste dingen waar veel supporters in de hele wereld naar kijken is de Legioenzaal. Feyenoord heeft aan de supportersvereniging te kennen gegeven dat de Legioenzaal in een nieuw stadion niet terugkeert. Ook een door de vereniging uitgebaat supportershome waar ze inmiddels bijna een miljoen (!) euro voor hebben gespaard komt er vooralsnog niet.
  8. Bereikbaarheid: We klagen er al jaren over. Er is geen simpelere uitleg; het nieuwe stadion zal gevuld moeten worden met combi-kaarten. Verplichte OV/Ticket constructie, want bijna 80% van de bezoekers in het nieuwe stadion moet straks verplicht met het openbaar vervoer komen.
  9. Twee stadions naast elkaar kunnen niet rendabel gemaakt worden. De Kuip zal dus een nieuwe bestemming krijgen. Dit gaan ze pas besluiten ná de start van de bouw van het nieuwe stadion. Waarom? De Kuip is ongeschikt om appartementen van te maken, de staalconstructie is er niet voor gemaakt. Bovendien zijn de compartimenten te klein. Op z’n best gaat het aangezicht van De Kuip volledig verkracht worden. Op z’n slechtst gaat De Kuip tegen de vlakte omdat een schoon speelveld nu eenmaal goedkoper is dan herbestemmen.
  10. Zelfs als je voorstander bent van een nieuw stadion moet je in het belang van Feyenoord inmiddels tegen Feyenoord City zijn. Waarom? De club geeft een groot gedeelte van de inkomsten uit handen. Seizoenkaarten, zakelijke kaarten en naar verluidt gaan ook andere ‘voetbal-inkomsten’ voortaan op het conto van het nieuwe stadion. Verhoudingsgewijs levert Feyenoord een enorme hoeveelheid inkomsten in, waar eerst alle kosten van het nieuwe stadion van betaald gaan worden vóór Feyenoord hier geld van terug krijgt.
  11. Feyenoord gaat er financieel amper iets op vooruit. Het supporterscollectief Stadion op Zuid schrijft hier prachtige long-reads over maar waar het op neer komt is het volgende: Onrealistisch hoge bezoekers aantallen geven een hoge ‘upside’ aan het plan. Dan moet er elke (!) wedstrijd (ook tegen amateurclubs in de beker of voorronde Europa League) meer dan 50.000 bezoekers in het stadion zitten. Wie langere tijd naar Feyenoord gaat weet dat dit een onmogelijke opgave is. Het is in de geschiedenis van Feyenoord zelfs nog nooit (!!) gelukt.
  12. De business case gaat er vanuit dat Feyenoord in de komende 10 jaar elk seizoen minimaal 24 thuiswedstrijden zal spelen. Bovendien moet Feyenoord zich in Europa elk jaar plaatsen voor de groepsfase. In 10 jaar komt dit neer op 30 Europese thuiswedstrijden. Ter vergelijking: in de periode 2010 tot 2020 plaatste Feyenoord zich 4 keer voor de groepsfase. Dat resulteerde in 12 Europese thuiswedstrijden.
  13. Supporters zijn keihard voorgelogen en een droomwereld voor geschetst die helemaal niet haalbaar is. In plaats van open/transparante communicatie gebaseerd op realistische aannames en feiten, werden er tal van leugens verspreid (en nog). Leugen 1: het spelersbudget. In 2016 werd gesteld door de toenmalig president-commissaris van Feyenoord Gerard Hoetmer dat de club met het nieuwe stadion qua spelersbudget “structureel aan de top van Nederland gaat horen”. “Dat betekent boven Ajax en PSV, rekening houdend met hun spelersbudget stijging”, aldus Hoetmer. In 2017 heeft diezelfde Gerard Hoetmer het niet langer over Ajax en PSV, maar over een spelersbudget van ten minste 30 miljoen in jaar 1 van Feyenoord City. In 2018 is het verhaal van concurrentie inhalen, laat staan inhaken, al in de prullenbak gegooid. Het gaat inmiddels ook niet meer over 30 miljoen.

  14. Bouwkosten stadion. Frank Keizer (projectleider Feyenoord City) heeft afgelopen jaren meerdere keren herhaald dat de kale bouwkosten van Feyenoord City onveranderd blijven (€365 miljoen). In het Financieel Dagblad sprak hij in 2018 zelfs over een ‘heilig getal’. Nog geen jaar later is ook dit bedrag al gestegen: €393.8 miljoen euro. Dit laatste bedrag vermeldde Feyenoord City nota bene op haar eigen website bij de presentatie van de meest recente business case.
  15. Feyenoord moet zijn wedstrijden gaan spelen voor gemiddeld 50.000 toeschouwers. Dit is nog exclusief zakelijke bezoekers en aandeelhouders met zitplaatsrecht, waarmee het totaal zelfs nog veel hoger uitkomt: op bijna 59.000. [1] Ter vergelijking: in de periode 2010 tot 2020 lag het gemiddeld aantal toeschouwers bij de 12 Europese groepswedstrijden op 38.000, een totaal van 456.000. Alleen Europees gezien gaat de businesscase uit van een groei van 456.000 toeschouwers (4 x 3 groepswedstrijden x 38.000 toeschouwers gemiddeld) naar 1.500.000 (10 seizoenen x 3 groepswedstrijden x 50.000 toeschouwers). Dat is meer dan een verdrievoudiging! Een vergelijkbare sprong is ook voor zakelijke bezoekers vereist. Let op: Het gaat hier niet alleen om verkochte kaarten, maar daadwerkelijk om bezoekers want de horeca-omzetten en merchandise-targets hangen volledig op aan dit aantal bezoekers ‘in het stadion’.
  16. De zakelijke inkomsten moeten verdrievoudigen en stijgen van €12,5 naar €37 miljoen.
  17. De horeca-inkomsten moeten stijgen naar €36 miljoen. Vergeleken met het laatste normale seizoen (= niet-corona) met ongeveer €13 miljoen aan horeca-inkomsten, betekent dit bijna een verdrievoudiging.
  18. Naast voetbalwedstrijden zijn elk jaar ook nog eens 8 evenementen noodzakelijk. In de afgelopen 10 jaar heeft de stadionorganisatie alles bij elkaar opgeteld slechts 8 evenementen genoteerd. Dat moeten er dus 10 keer zoveel worden.
  19. Tenslotte moeten ook nog eens 150.000 mensen gaan betalen voor tours en sightseeing zonder enig trackrecord. Dit komt neer op gemiddeld 410 (ja, een duister grapje van de projectgroep) bezoekers per dag. Elke dag van het jaar, elk jaar.
  20. Het nieuwe stadion is gebouwd op leugens: “Het meest bizarre is waarschijnlijk dat als we 24 wedstrijden met 50.000 mensen en groepsfase Europa Cup we er in de Kuip ook €7,5 miljoen op vooruitgaan. Ze roepen namelijk zelf steeds dat ze steeds €2 miljoen mislopen per thuiswedstrijd zonder publiek. “
  21. Met nog een aantal maanden te gaan komen ze maar liefst 140 miljoen euro te kort op de financiering! Pensioenfondsen en verzekeraars willen niet investeren in dit project volgens het Financieel Dagblad. We hoeven niemand te vertellen dat er paniek is in de projectgroep, dit zal betekenen dat ze wederom (!) noodsprongen moeten gaan nemen en in alle emotie onverantwoorde financiële beslissingen gaan nemen.
  22. Bonus: Stichting Eigenbelang, seizoenkaartprijzen gaan torenhoog worden. Volgens eerste gegevens gaat iedereen een verhoging krijgen van ongeveer 30% op de kaartprijs. Daarbij komt ook nog eens dat goedkope plaatsen gaan verschuiven. Vak X, Y, Z en W worden naar verwachting de duurste plaatsen in het stadion. Vergelijkbare goedkope plaatsen zullen worden gerealiseerd op de derde ring (neem je verrekijker maar alvast mee want door gebrek aan overhangende ringen en meer luxe en grotere rijafstand zit je in een nieuw stadion gigantisch veel verder van het veld, tot tientallen meters voor de achterste rij). Ga jij dan nog verhuizen?

HOU JE EIGEN GEWETEN SCHOON. NIETS DOEN IS GEEN OPTIE.KORTOM: KOM VAN JE LUIE REET AF EN DOE IETS.

VOOR FEYENOORD!

Add to cart